Sunday, December 14, 2008

Biro Tatanegara - The Prime Minister's Reply

After all the questions and reports we've received on the Barisan Nasional propaganda organ in the form of Biro Tatanegara, blogged here, here and here, I had earlier submit a question to the Prime Minister's office for further clarification.
[Petaling Jaya Utara] minta Perdana Menteri menyatakan tindakan yang akan diambil ke atas pihak pensyarah Biro Tatanegara yang menggalakkan fikiran racist apabila mendesak bahaya "kalau ular dengan India depan mata, ketuk India India dulu" dan menayangkan video menuduh pemimpin Teresa Kok dan Ezam Mohd Noor sebagai penyokong "Zionist".
You can read for yourself the reply from the PM office here (well, which basically is "deny, deny, and deny further").
Biro Tatanegara (BTN) adalah sebuah agensi yang menjalankan kursus berkaitan kenegaraan dan juga semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia keseluruhannya. Peserta-peserta yang menghadiri kursus berkenaan terdiri daripada pelbagai kaum dan peringkat umur.

BTN juga turut menggunakan maklumat-maklumat atau statistik yang diperolehi daripada agensi-agensi kerajaan yang lain seperti Unit Perancangan Ekonomi (EPU), Jabatan PErangkaan, Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU), Kementerian Kewangan dan lain-lain Kementerian dalam menyampaikan fakta-fakta kepada peserta kursus dan telah menjadi dasar kepada jabatan ini tidak membenarkan penceramah BTN menyentuh apa-apa perkara yang boleh menyinggungkan perasaan mana-mana kaum, dan sekiranya ini berlaku pihak Jabatan akan menggugurkan mereka daripada menjadi penceramah BTN.

Berhubung dengan persoalan yang ditimbulkan, BTN sedar ianya di dalam blog-blog di internet, dan hasil dari siasatan kami, kata-kata seperti dinyatakan oleh YB PJ Utara tidak benar. Kemungkinan ada di antara penceramah menyatakan beberapa pepatah orang India yang berkaitan dengan hal-hal orang India yang telah disalah tafsirkan oleh pendengar. Siasatan jugak telah dijalankan dan didapati tiada sebarang bentuk rakaman ceramah yang boleh kami jadikan bukti samada tuduhan itu benar ataupun tidak.

Bentuk persoalan kedua, BTN tidak pernah menerima sebarang bentuk aduan berkenaan perkara yang disebutkan, dan sepengetahuan pihak kami tiada sebarang pebayangan video seperti yang dimaksudkan di dalam kursus-kursus yang dijalankan oleh pihak Jabatan ini.
There you go. Some take home points:

Firstly, will the earlier complainants be willing to file an official complaint? I'll be more than happy to assist, but at the same time understand the "rock and hard place" position you'll be putting yourself into.

Secondly, the next time a student goes for one of these brain-washing sessions, can we get a recording of the proceedings? I'm sure I don't have to elaborate further on this point. With such recordings, we'll have incontrovertible proof of the abuse that has been going on for too long in this organisation.

No comments:

Post a Comment